kalibracja monitora logo

co to jest zarządzanie barwą i dlaczego jest istotne


Zarządzanie barwą, z angielskiego Color Management System (w skrócie - CMS) to standaryzacja urządzeń biorących udział w reprodukcji kolorów by umożliwić nie tyle wierne, co spójne ich odwzorowanie. Zarządzanie barwą to proces kontrolowania kolorów — w rejestracji, druku, na monitorze lub na innych urządzeniach rejestrujących lub prezentujących kolory. Wdrożenie zarządzania barwą jest istotne, ponieważ różne urządzenia interpretują kolor w indywidualny sposób, co bez kontroli może prowadzić do niewłaściwego odwzorowania.

wdrożenie zarządzania barwą

By poprawnie wdrożyć u siebie CMS (zarządzanie barwą) należy zadbać o szereg czynników wpływających na poprawną reprodukcję kolorów. Można zacząć od kalibracji monitora, jednak trzeba wiedzieć, że to tylko jeden z elementów poprawnego stanowiska pracy. I właśnie ono — stanowisko — jest najczęściej zaniedbywane najbardziej. Kolor ścian i mebli, zaplanowanie oświetlenia, odcięcie światła zewnętrznego — te wszystkie aspekty dają możliwość uzyskania stabilnych i neutralnych warunków pracy. Dobry monitor przeznaczony do pracy z obrazem i jego kalibracja to oczywiście równie ważne kroki.
W zakresie druku pozostaje znaleźć wykonawców, którzy mają pojęcie o standardach, linearyzacji, kalibracji i profilowaniu swojego sprzętu. Najlepsze stanowisko nie pomoże gdy drukarnia nie dba o poprawność reprodukcji.

co składa się na system zarządzania barwą

W pracy nad obrazem możemy wyróżnić 3 główne elementy — rejestracja, postproces oraz wydruk.

rejestracja, czyli aparat lub skaner

Za rejestrację odpowiada aparat lub skaner. Profilowanie aparatu nie jest kluczowe jednak pomaga w poprawnej reprodukcji w sytuacjach z trudniejszym światłem. Trudniejszym tj. takim, którego widmo nie jest ciągłe i powoduje znaczny metameryzm.
W przypadku skanerów warto wykonać profil urządzenia, by wykluczyć przekłamania kolorów już na etapie ich digitalizowania. Z takim materiałem pracuje się szybciej i łatwiej.

postproces — monitor

Monitor to jedyne urządzenie, na którym możemy obejrzeć prace i przygotować je do druku. W tym punkcie nie ma półśrodków — kalibracja monitora jest podstawowym działaniem niezależnym od ceny i jakości używanego ekranu. Krótko mówiąc - każdy monitor wymaga kalibracji.
Obecnie wiele prac nie wychodzi poza monitory. Nierzadko zdjęcia czy inne prace kierowane są głównie do internetu i towarzyszą nam na monitorach, telefonach, tabletach i wszelkiej maści innych wyświetlaczach. Jeśli jednak kierowane są do druku, trzeba mieć świadomość, że ten ostatni punkt jest równie istotny jak poprzednie. Zarządzanie barwą działa tak dobrze, jak najsłabszy element łańcucha.

postproces — stanowisko

Ja zostało nadmienione wcześniej — stanowisko pracy to najczęściej i najbardziej zaniedbana i niedoceniona składowa pracy z kolorem. Odpowiednie oświetlenie, brak zmienności warunków, neutralne kolory. To aspekty, o które nie tyle warto, ale po prostu trzeba zadbać jeśli chcemy by nasza praca miała sens, a kalibracja całego toru i wdrożenie zarządzania barwą miało wymierny skutek.
Nie bez znaczenia jest także ergonomia takiego stanowiska. Oczy przy pracy na odpowiednio oświetlonym i skonfigurowaym stanowisku męczą się po prostu mniej. Warto także zadbać o odpowiednie rozlokowanie sprzętu tj. wysokość monitora, jego odległość od oczu, wysokość blatu biurka i odpowiednie siedzisko. To naprawdę będzie odczuwalne za kilka lat.

wydruk

Drukarka powinna być skalibrowana i oprofilowana by przewidywalnie pracować w ustalonym standardzie. Dobrze jest gdy posiadamy profil .icc urządzenia wyjściowego by móc zasymulować efekt wydruku już na monitorze. Symulacja taka obejmuje prezentację bieli podłoża, gamutu oraz kontrastu.
Tak zgrany system zarządzania barwą umożliwia pełne panowanie nad wykonywanymi pracami.

O czym warto pamiętać wdrażając system zarządzania barwą

Warto mieć świadomość, że zarządzanie barwą to proces ciągły i dynamiczny, który wymaga nieustannej kontroli i dostosowywania. Zużycie sprzętu wpływa na zmianę ustawionej podczas kalibracji temperatury barwowej. Oczywiście nie od razu, ale po 1500-2000 godzin pracy punkt bieli może się już mocno różnić od wyjściowego. Zmiana papieru czy tuszu (a czasem nawet serii produkcyjnej) również może wymagać korekt w podejściu do naszej pracy. Podobnie rzecz ma się ze skanerami i zużyciem ich podświetlenia.
Zawsze wtedy gdy coś przestaje się zgadzać na linii monitor-wydruk warto sprawdzić, czy wszystkie elementy są skonfigurowane i skalibrowane w poprawny sposób. A jeśli nie? Po prostu napisz i zamów kalibrację